پارسی مانی به همراه سامانه مودیان مالیاتی
سامانه مودیان مالیاتی به آدرس tp.tax.gov.ir ، سامانه ای است که زیر نظر سازمان امور مالیاتی کشور، با اتصال به پایانه های فروشگاهی و برای ثبت اظهارنامه ها و فاکتورها و صورتحساب ها و با هدف جلوگیری از فرار مالیاتی مودیان و فساد مالی کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی راه اندازی شده است.
راه اندازی سامانه مودیان باعث شده است، جمع آوری همه اطلاعات مالی مشمولان مالیات فراهم شود و با کارپوشه اختصاصی که به افراد مشمول مالیات تعلق می گیرد، مودی و سازمان مالیاتی کشور میتوانند اطلاعات مالیاتی مودیان را با یکدیگر تبادل کنند. همچنین از طریق این سامانه میتوانید صورتحساب های الکترونیکی خود را به سازمان مالیاتی ارسال نمایید و فاکتورهای خرید را بارگذاری کنید. البته که در قبال آن خریدار نیز باید این فاکتورها را تایید کند.
نسخه های سامانه مودیان
نسخه اصناف با سامانه مودیان
نسخه اصناف کامل به همراه سامانه مودیان برای ارسال صورتحساب به سازمان امور مالیاتی از طریق نسخه اصناف نرم افزار پارسی مانی
سامانه مودیان (ورودی اکسل)
از هر نرم افزاری استفاده می کنید می توانید خروجی اکسل تهیه کنید ، اگر موفق به تهیه اکسل نشدید ما نمونه اکسل آماده براتون آماده می کنیم تا اطلاعات رو بتونید با افزونه سامانه مودیان ارسال کنید
سامانه مودیان رو قورت بده
برای آموزش صفر تا صد سامانه مودیان مالیاتی با ما در ارتباط باشید .
مراحل ثبت نام در سامانه مودیان
1- ثبت نام در نظام مالیاتی 2- دریافت گواهی امضاء الکترونیکی 3- دریافت شناسه توکن
4- دریافت شناسه کالا و خدمات
رایگان یادگیری رو شروع کن
اصطلاحات قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان
1 - سامانه مودیان
سامانه مودیان اولین اصطلاحی است که در این قانون به کرات میشنوید و دارای 4 ویژگی اصلی میباشد:
- سامانه ای که در نظارت کامل سازمان مالیاتی روی کار آمده است
- در این سامانه برای هر مودی یک کارپوشه ساخته شده است
- این سامانه به حافظه مالیاتی متصل است
- مرجع ثبت، صدور و استعلام صورتحساب ها میباشد
2 - پایانه های فروشگاهی
به دستگاهی که دارای 3 ویژگی اصلی زیر باشد پایانه فروشگاهی گفته میشود:
- قابل اتصال به سامانه مودیان
- قابل اتصال به شبکه هی پرداخت رسمی کشور
- صدور صورت حساب های الکترونیکی
3 - صورتحسابهای الکترونیکی
صورتحساب الکترونیکی مشابه فاکتور های فروش دارای شماره منحصر بفرد مالیاتی هستند و که شماره آن توسط سامانه مودیان مالیاتی مشخص میشود و در حافظه مالیاتی مودی ثبت و ضبط میشود. صورتحساب های الکترونیکی بسته به نوع کسب و کار شما دارای 3 نوع میباشند که هر نوع آن الگوی مشخص خود را دارد:
4 - حافظه مالیاتی
هر نرم افزار و یا سخت افزاری که دارای ویژگی های زیر باشد شامل این حافظه می باشد:
- بتوان آن را نوعی حافظه الکترونیکی دانست
- اطلاعات صورتحساب ها را ثبت و حفظ نماید
- اطلاعات را به سامانه مودیان انقال دهد
- زیر نظارت سازمان امور مالیاتی کشور باشد
5 - شماره منحصر به فرد مالیاتی
شماره ای که دارای 22 کاراکتر است و در قبال هر صورتحساب صادر میشود
اعداد صورتحساب الکترونیکی از چپ به راست به چهار بخش تقسیم میشوند:
شش کاراکتر اول: شناسه حافظه مالیاتی
پنج کاراکتر بعدی: تاریخ صورتحساب
ده کاراکتر بعدی: سریال صورتحساب
کاراکتر آخر: رقم کنترلی
6- شرکت معتمد سامانه مودیان
شرکتهای معتمد افراد حقوقی هستند که به تایید سازمان امور مالیاتی رسیده اند و به 3نوع مختلف تقسیم میشوند و تجهیزات لازم و آموزش ها جهت ارسال صورتحساب الکترونیکی را برای مودیان مالیاتی فراهم میکنند. این خدمات عبارت اند از:
- صدور صورتحساب الکترونیکی
- ثبت معاملات در سامانه مؤدیان
- ارائه مشاورههای فنی
- دریافت استعلام از سامانه مودیان
به طور کلی 3نوع شرکت معتمد داریم که هر کدام مسئولیت های منحصر بفرد خود را دارند:
چه کسانی باید در سامانه مؤدیان مالیاتی ثبت نام کنند؟
تمامی فعالان اقتصادی، بدون در نظر گرفتن حوزه فعالیت شان باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند.
- همه شرکت های حقوقی شامل: شرکت های تجاری، شرکت های سهامی خاص، تعاونی ها، شرکت های مسئولیت محدود و …
- همه افراد حقوقی و حقیقی که دارای درآمد بوده و سود به دست می آورند. این درآمدها می تواند شامل این موارد باشد: اجاره املاک، حقوق و دستمزد، ارائه خدمات، فروش محصول و یا کالا و …
- همه افراد حقیقی که به فعالیت
- های تجاری مشغول هستند. مانند: فروشگاه های آنلاین، کسب و کارهای محلی و یا خانگی
- تمامی موسسات غیرانتفاعی مانند بنیادها، خیریه ها و …
- تمامی فعالین اقتصادی که در مناطق اقتصادی ویژه فعالیت می کنند.
چطور باید صورتحساب الکترونیکی را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنیم؟
- ارسال توسط شرکتهای معتمد
- ارسال توسط سامانههای دولتی
- ارسال مستقیم توسط خود مودی به وسیله نرم افزار حسابداری پارسی مانی
مراحل ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی
ثبت نام در سامانه مودیان کمی پیچیده تر از ثبت نام در سایر سامانههای الکترونیکی میباشد و تنها با ارائه مدارک شناسایی و احراز هویت، حل نمیشود. در این قسمت تنها مراحل ثبت نام سامانه مؤدیان را نام میبریم :
- ثبتنام در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده
- دریافت گواهی امضای الکترونیک
- دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی
- دریافت شناسه کالاها و خدمات
ثبت نام در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده
جهت شروع ثبت نام در سامانه مودیان ابتدا وارد وب سایت www.my.tax.gov.ir شوید و پس از ثبت نام در نظام مالیاتی، پرونده مالیاتی کسب و کار خود را تشکیل دهید. البته احتمالا شما قبلا پرونده مالیاتی تان را تشکیل داده اید.
دریافت گواهی امضای الکترونیک
برای دریافت گواهی امضای الکترونیک پس از ورود به وب سایت www.gica.ir ، بر روی «درخواست صدور گواهی امضای الکترونیک» کلیک نمایید و مراحل ثبت نام و احراز هویت را انجام دهید. در مرحله آخر، یک کد رهگیری به شما ارائه میشود که باید آن را نزد خود نگه دارید و به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نمایید و توکن امضای الکترونیک که چیزی شبیه به یک فلش مموری هست را دریافت نمایید. توجه نمایید توکن برای استخراج کلید عمومی سامانه مؤدیان لازم خواهد شد
دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی
با استفاده از توکن امضای الکترونیک میبایست نسبت به دریافت کلید عمومی سامانه مودیان و سپس برای دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی و ثبت نام توکن سامانه مودیان اقدام کنید. کلید عمومی دریافتی را میبایست در وب سایت www.my.tax.gov.ir و در کارپوشه مالیاتی که سازمان امور مالیاتی برایتان در نظر گرفته است و با کلیک بر روی گزینه «شناسه های یکتا حافظه مالیاتی» در سمت راست صفحه، قرار دهید و از همین قسمت شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را دریافت نمایید
ثبت نام توکن سامانه مودیان
پس از اینکه کد یکتای حافظه مالیاتی خودتان را دریافت کردید، باید با در دست داشتن این کد به یکی از دفاتر پیشخوان دولت در محل زندگی خودتان مراجعه کنید. با ارائه مدارک لازم به دفتر پیشخوان از جمله آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات شخص حقوقی، توکن سامانه مودیان را دریافت خواهید کرد.
دریافت شناسه کالا و خدمات
شناسه کالا و خدمات، کد هایی هستند که زیر نظر سازمان امور مالیاتی به کالاها و خدمات از قبل ارائه شده است و به دو دسته زیر تقسیم می شوند:
الف) شناسه عمومی کالا و خدمات
ب) شناسه خصوصی کالا و خدمات
خرید نرم افزار واسط سامانه مؤدیان مالیاتی
برای شروع کار با سامانه مودیان مالیاتی ، خرید نرم افزار واسط مودیان مالیاتی الزامی میباشد. نرم افزارهای متعددی در بازار به فروش می رسند که لازم است با بررسی های لازم بهترین آنها را انتخاب کنید. در این مورد عبارت
بهترین به پکیجی اطلاق خواهد شد که بتواند با زبانی ساده به آموزش ثبت نام و ارسال اطلاعات بپردازد و کاربر هیچ گونه ابهامی در استفاده از آن نداشته باشد.
پکیج آموزش سامانه مودیان مالیاتی پارسی مانی تمام ویژگی های بهترین نرم افزار سامانه مودیان را دارد و می تواند نیاز شما را رفع نماید. با خرید این پکیج به راحتی می توانید امور مالیاتی خود را مدیریت کنید.
مزایای استفاده از سامانه مؤدیان مالیاتی
- افزایش سرعت: ارسال آنلاین اطلاعات مالیاتی و مالی مودیان به سازمان مالیاتی کشور
- بالا بردن دقت در امور: در این سامانه احتمال بروز خطای انسانی به کمترین مقدار خود خواهد رسید
- شفافیت: برای شفاف سازی بیشتر در سامانه مودیان مالیاتی مشخصات به روز و دقیق اشخاص، در سامانه ثبت و اطلاعات مالیاتی آنها درج می گردد.
- کاهش هزینه ها: سامانه مودیان مالیاتی به صورت آنلاین می باشد و هزینه هایی مانند حضور در دفاتر مالیاتی، ارسال مکاتبات، استفاده از کاغذ و … به صفر می رسد.
- جلوگیری از تقلب: با این روش دیگر مودیان خاطی نمی توانند در ارائه اطلاعات مالی تقلب کنند.
- سهولت در پرداخت ها: به این وسیله مودیان امکان پرداخت مالیات خود را در هر موقعیت و زمانی خواهند داشت و نیازی به مراجعه حضوری و پرداخت مالیات نیست.
جرائم عدم اجرای قانون سامانه مودیان
به منظور تضمین اجرای این قانون، سازمان امور مالیاتی کشور جرائم سنگینی در نظر گرفته است. این جرائم مشمول مودیانی است که این قانون را نادیده گرفته و به آن عمل نکنند. در واقع بر اساس قوانین مودی باید به میزان 10 درصد از میزان فروش خود را در صورت تخلف به عنوان جریمه پرداخت نماید. این تخلفات شامل موارد زیر می باشد:
- عدم استفاده از حافظه مالیاتی
- استفاده از حافظه مالیاتی خود برای دیگران
- عدم عضویت در سامانه مؤدیان
- استفاده از حافظه مالیاتی دیگران برای خود
- عدم استفاده از پایانه فروشگاهی
- عدم اعلام شماره حساب های بانکی واحد اقتصادی که توسط آن گردش مالی را انجام می دهد
تاریخ لازم الاجرا شدن قانون تسهیل سامانه مودیان
اتصال به سامانه مودیان مالیاتی با نرم افزار پارسی مانی
جهت اتصال به سامانه مودیان مالیاتی و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان پیشنهاد میشود، از سیستم سامانه مودیان پارسی مانی استفاده نمایید. با نصب نرم افزار پارسی مانی شما میتوانید فاکتورهای خود را به سامانه مودیان ارسال نمایید. در صورت تمایل به خرید سیستم سامانه مودیان با شماره 03191003536 تماس حاصل فرمایید.
معرفی امکانات سیستم سامانه مؤدیان
- ارسال مستقیم یا از طریق شرکتهای معتمد
- ارسال صورت حساب فروش اصلی، اصلاحی و ابطالی
- ارسال صورت حساب برگشت فروش ، اصلاح و ابطال آن همراه
- ارسال صورت حساب فروش با ارز غیر از ریال
- ارسال صورت حساب با نوع فروش صادراتی به همراه اصلاح و ابطال آن
- ارسال صورت حساب صادراتی با نوع فروش خدماتی به همراه اصلاح و ابطال آن
- امکان ارسال صورت وضعیت پیمانکاری با الگوی فروش عادی به سامانه مودیان
- امکان ارسال صورت حساب با الگوی ارزی به سامانه مودیان
- مشاهده آخرین وضعیت صورتحسابهای ارسالشده به سامانه در نرمافزار
- وجود نگاشتهای واحد سنجش، ارز، طرف حساب ، کالا یا خدمت
- وجودنگاشت مفاد پیمانکاری براساس آخرین دستورالعمل
- امکان استعلامگیری خودکار با ارسال صورتحساب به سامانه مودیان
- امکان تغییر تاریخ شروع ارسال صورت حساب سامانه مودیان
- امکان اضافه شدن شناسه کالا و شناسه منحصر به فرد مالیاتی به پرینت فاکتور
- امکان خروجی اکسل در فرم جمع آوری صورتحساب سامانه مودیان
- ارسال فیلد «مجموع سهم مالیات بر ارزش افزوده از پرداخت» به سامانه مودیان
سوالات متداول سامانه مودیان مالیاتی
صدور صورتحساب الکترونیکی در ایران به صورت زیر انجام میشود:
شمارهگذاری صورتحساب: قبل از هر چیز، باید یک شمارهی منحصربهفرد به هر صورتحساب اختصاص داده شود.
تعیین نوع فاکتور: باید مشخص کنید که صورتحساب شما جزء فاکتورهای خرید یا فروش محسوب میشود.
وارد کردن اطلاعات صورتحساب: شامل نام و آدرس شرکت، شماره مالیاتی، تاریخ صدور و سایر جزئیات است.
اضافه کردن محصولات / خدمات: باید جزئیات محصولات یا خدمات ارائه شده را به همراه قیمت و تعداد آنها در صورتحساب وارد کنید.
محاسبه مالیات: باید مبلغ مالیات ارزش افزوده (مالیات بر ارزش افزوده) را بر اساس قوانین مالیاتی محاسبه کنید.
جمع بندی: پس از اضافه کردن تمام جزئیات صورتحساب، باید مجموع فاکتور را محاسبه کنید و در انتها شماره حساب و شرایط پرداخت را ارائه دهید.
صدور: در نهایت، صورتحساب الکترونیکی خود را با استفاده از یک نرمافزار صدور صورتحساب الکترونیکی به همراه فایل
سامانه مودیان، یک سامانه آنلاین برای پرداخت وجوه به صورت الکترونیکی است که توسط شرکت ملی پرداخت الکترونیک ایران (شپا) راه اندازی شده است. ثبت صورتحساب در این سامانه به معنای ثبت فاکتورها و صورتحسابهای خرید و فروش در سامانه است. با ثبت صورتحساب در این سامانه، شما میتوانید از امکانات مختلفی نظیر پرداخت آنلاین، صدور فاکتور الکترونیکی و انجام عملیات مالی مرتبط با حساب خود در سامانه بهرهمند شوید. البته ثبت صورتحساب در این سامانه رایگان است و هیچ هزینهای بابت آن متقبل نمیشوید
سامانه مودیان مالیاتی یا همان سامانه ثبت نام مشمولین مالیاتی، برای افرادی که دارای شناسه ملی هستند و دارای درآمدی است که مشمول مالیات است، الزامی میباشد. به عبارت دیگر، افرادی که دارای درآمد حقوقی، حقوقی – مستمری، حقوقی – پورسانت، حقوقی – روزانه، حقوقی – بنکارت، حقوقی – قراردادی و … هستند، باید در این سامانه ثبت نام کنند. همچنین افرادی که فعالیت اقتصادی خود را با شخص حقوقی و یا شرکتهای تجاری انجام میدهند نیز باید ثبت نام کنند
در مورد حد نصاب مبلغ صدور فاکتور فروش، قوانین و مقررات ممکن است در هر کشور و منطقه متفاوت باشد. به طور کلی، در بسیاری از کشورها، شرکتها باید فروش خود را با صدور فاکتور ثبت کنند، اما حد نصاب مبلغی که باید برای صدور فاکتور در نظر گرفته شود ممکن است متفاوت باشد. برای مثال، در برخی کشورها مانند ایران، حد نصاب مبلغ صدور فاکتور فروش توسط شرکتها برابر با ۲۵۰ هزار تومان است. با این حال، در سایر کشورها مانند ایالات متحده، هیچ حد نصاب مشخصی برای صدور فاکتور فروش وجود ندارد و شرکتها باید تمامی فروش خود را با صدور فاکتور ثبت کنند. به هر حال، برای دقیقتر دانستن قوانین و مقررات مربوط به صدور فاکتور فروش در منطقه خود، به سازمانهای مالی و حسابداری محلی خود مراجعه کنید.