ویژگی ها و وظایف مدیر مالی

ویژگی ها و وظایف مدیر مالی

ویژگی ها و وظایف مدیر مالی ، مدیر مالی یکی از سمت های مهم در هر سازمانی محسوب می‌شود و امروزه با توجه به افزایش و گستردگی شرکت ها، نیاز به داشتن یک مدیر مالی خوب بیش از گذشته حس می‌شود. اما مدیر مالی کیست و چه وظایفی را بر عهده دارد؟

مسئولیت مدیریت، برنامه ریزی، کنترل و سازماندهی تمامی امور مالی بر عهده مدیر مالی یک مجموعه خواهد بود. مدیر مالی یا Accountant مسئولیت سلامت مالی یک سازمان را بر عهده دارد و رشد شرکت کاملا به وجود آنها وابسته است. برای آشنایی بیشتر با سمت مدیر مالی و مسئولیت های این عنوان شغلی، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مدیر مالی

مدیریت مالی همواره به عنوان یکی از سمت‌های ارزشمند در مشاغل و کسب و کارهای مختلف به حساب می‌آید. مدیران مالی که در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف فعالیت می‌کنند، همواره به کسب و کار خود افتخار می‌کنند و موقعیت خود را قابل احترام می‌دانند.

با توجه به اسم مدیر مالی تشخیص کار و وظیفه این شخص کار مشکل نخواهد بود. همان طور که به نظر می‌رسد، مدیر مالی شخصی است که کار مدیریت، برنامه ریزی، کنترل و سازماندهی امور مالی را در شرکت‌ها انجام می‌دهد.مسلم است که برای انجام چنین کارهایی، مدیر مالی باید تخصص و مهارت کافی داشته باشد .

جزییات زیادی را مد نظر قرار دهد. به علت استقلال مدیر مالی در مدیریت امور مالی و منابع مالی کسب و کار، این شغل را می‌توان بسیار حساس و مهم دانست. به عبارت دیگر هیچ کسب و کاری بدون مدیریت مالی مناسب به موفقت نمی‌رسد.

مهم‌ترین وظایف یک مدیر در بخش مالی

در این قسمت می‌خواهیم وظایف مدیر مالی را شرح دهیم و شما را با این سمت شغلی بیشتر آشنا کنیم. یک مدیر مالی می‌تواند سرمایه کسب و کار شما را از طریق مدیریت صحیح افزایش دهد. هم‌چنین با آگاهی از شرایط کنونی و اولویت بندی نیازهای مختلف می‌تواند برای رفع آن‌ها برنامه ریزی کند.

یک مدیر مالی بر اساس آنالیزها و تحلیل‌های مختلف می‌تواند ساختار سرمایه را تعیین کند. به طور کلی اصلی‌ترین مزیت استفاده از توانایی‌های مدیر مالی را می‌توان در بهینه سازی امور دانست.از آنجایی که این سمت به صورت مستقیم با بودجه سازمان و مدیریت پول در ارتباط است، پیدا کردن یک فرد حرفه‌ای برای آن اهمیت بسیاری دارد.

مدیریت مالی به توانمندی‌هایی نیاز دارد که برخی از آن‌ها ذاتی و بعضی دیگر اکتسابی هستند. مهارت‌های سخت مورد نیاز برای یک مدیر مالی شامل دانش مدیریت و اقتصاد هستند و با تحصیل در این رشته می‌توان به آن‌ها دست پیدا کرد. اما مهارت‌های نرم مواردی هستند که اهمیت آن‌ها تا پیش ازورود به بازار کار مشخص نمی‌شود.

به همین دلیل کم‌تر کسی هنگام یادگیری مبانی مدیریت مالی به آن توجه می‌کند.ویژگی هایی وجود دارند که باعث می شوند شخص تعاملات خوبی با دیگران داشته باشد و وی را تبدیل به یک مدیر موفق کند که دیگران از پیروی کردن از او رضایت داشته باشند.

به طور کلی ویژگی های یک مدیر مالی عبارتند از:

  • برآورد نیاز سرمایه

مدیر مالی یک سازمان باید با توجه به سرمایه مورد نیاز، برآوردهای لازم را انجام دهد. این برآوردها با توجه به دخل و خرج پیش‌بینی شده، و برنامه‌های آتی شرکت را تعیین می‌کند. برآوردها باید به شکلی باشند که ظرفیت درآمدی شرکت را افزایش دهند.

  • تعیین منابع

یک مدیر مالی با تسلط بر اوضاع کسب و کار می‌تواند تشخیص دهد که برای تامین بودجه از چه منابعی استفاده کند. انتشار سهام و اوراق قرضه، دریافت وام از بانک ها و استفاده از سپرده های عمومی، از جمله متداول ترین روش های تامین این مسئله است که باید بر اساس شرایط، نوع نیاز و ویژگی های مختص هر منبع مالی انتخاب شود.

  • خود انگیزی:

توانایی انگیزه دادن به خود و سایرین، یکی از ویژگی هایی است که برای هر مدیری لازم می باشد.

  • صداقت:

یک مدیر با صداقت بهتر می تواند با پرسنل ارتباط بر قرار نماید، از حق کارمندانش دفاع کند، از قوانین سرپیچی نکند و به وعده های خود پایبند باشد.

ویژگی ها و وظایف مدیر مالی
ویژگی ها و وظایف مدیر مالی
  • قابل اعتماد:

قابل اعتماد بودن، یکی از ضروری ترین مشخصه های یک مدیر موفق است بنابراین اگر کارمندان نتوانند به مدیر خود اعتماد کنند، قدرت مدیر نادیده گرفته می شود و نمی تواند به وظایف خود به خوبی عمل کند.

  • تخصیص و سرمایه گذاری منابع مالی

مدیر مالی باید در مورد تخصیص منابع مالی که تا حد امکان امن و دارای بازدهی منظم باشد، تصمیم گیری کند.

  • مدیریت نقدینگی

برای بسیاری از اهداف از جمله پرداخت حقوق و دستمزد، تسویه بدهی های جاری، نگهداری موجودی و خرید مواد اولیه به نقدینگی نیاز است. این تصمیمات، که توسط مدیر‌مالی گرفته می‌شود، باید با توجه به نقدینگی صورت گیرد.

  • همگام شدن با تکنولوژی

یکی دیگر از وظایف مدیر مالی، همگام شدن با پیشرفت تکنولوژی و فناوری است که باعث کم شدن زمان ارائه گزارش در شرکت‌ها و سازمان‌ها خواهد شد.

  • مهارت های ارتباطی

فردی که در این سمت مشغول کار می‌شود، باید از مهارت های ارتباطی خوبی برخوردار باشد، به این دلیل که با بسیاری از مدیران ارشد و سایر واحدهای مالی و حسابداری ارتباط نزدیکی خواهد داشت. در این سمت شغلی صرفا داشتن دانش و تجربه کافی نیست و شخص باید فردی برون گرا و تاثیر گذار باشد.

یکی از مهم ترین توانایی هایی که برای موفقیت یک مدیر مالی مورد نیاز است توانایی ایجاد ارتباط موثر با سایر مدیران شرکت و سازمان های قانونی مانند بیمه، مالیات و شرکت های حسابرسی است. مدیران مالی به صورت منظم به این ارتباط نیاز دارند.

  • مهارت‌های تحلیل و حل مشکلات

هدف نهایی هر شرکت و تجارتی کسب سود بیشتر است و سود نیز از جنس پول است پس در نتیجه پیچیده ترین مسائل شرکت ها به طور معمول در حوزه مالی و سرمایه گذاری می‌باشد. مدیر مالی باید بتواند در مراحل مختلف اقدام به شناسایی و حل موانع و مشکلات موجود با استفاده از کمک سایر مدیران کند.

  • مهارت‌های سازماندهی

داشتن مهارت های سازماندهی به منظور مدیریت، کنترل و سازماندهی مناسب کارکنان بخش مالی و همچنین توان ارائه گزارش‌های ساختار یافته و هدفمند به مدیریت ارشد بسیار ضروری است. نمی‌توان یک مدیر مالی موفق را بدون وجود توانایی سازماندهی مجسم کرد.

  • مهارت های ریاضی و فناوری

شاید بتوان گفت یکی از مواردی که امروزه بیشتر به چشم می‌خورد، ضرورت تسلط بر فناوری اطلاعات و نرم‌افزارهای مربوط به این رشته می باشد که نقش مهمی در ثبت و گزارش دهی اطلاعات مالی دارند. و به همین دلیل است که امروزه مدیران مالی نمی‌توانند بدون اگاهی و تسلط در این زمینه وظایف خود را به خوبی انجام دهند. با گسترش روز افزون فناوری اطلاعات در جنبه‌های مختلف زندگی امروزه، بسیاری از ابزارهای جدید به کمک مدیران در این حوزه شتافته‌اند.

  • دانش کافی و توانایی تحلیل

برخورداری از دانش کافی و مرتبط با رشته های حسابداری و آگاهی از قوانین و مقررات تدوین شده به عنوان مهارت های تخصصی یک مدیر مالی در نظر گرفته می شود.توانایی تحلیل و داشتن دقت و حوصله کافی برای رسیدگی به کارها و کشف راه حل های ساده و کاربردی از جمله مهارت های تحلیلی یک مدیر در این سمت هستند.

ویژگی ها و وظایف مدیر مالی
ویژگی ها و وظایف مدیر مالی

مهم‌ترین وظایفی که یک مدیر مالی برعهده دارد

در قسمت‌های قبلی ضمن ارائه توضیحاتی در رابطه با ویژگی های یک مدیر مالی در بخش مالی  شما را با برخی از ویژگی های این شخص تا حدودی آشنا کردیم؛

اما در این قسمت قصد داریم به طور اختصاصی به بررسی وظایف مدیر مالی بپردازیم . شما را بیشتر با کارهایی که این شخص برای کسب و کار شما انجام می‌دهد آشنا کنیم.از آن جایی که برآورد هزینه‌ها و سرمایه ارتباط مستقیمی با افزایش میزان درآمد و سرمایه دارد،

انجام این کار را می‌توان جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظایف مدیران مالی در کسب و کارهای مختلف دانست. به عبارت ساده‌تر، مدیر مالی می‌تواند درآمد و سرمایه کسب و کار شما را از طریق مدیریت صحیح منابع مالی افزایش دهد و در عین حال مطابق با سرمایه فعلی شرکت نسبت به پرداخت هزینه‌های جاری اقدام کند.

هر مدیر مالی با آگاهی از وضعیت مالی کنونی کسب و کار و اولویت بندی در زمینه رفع نیازهای مختلف می‌تواند برای رفع آن‌ها برنامه ریزی کند. یک مدیر مالی بر اساس بررسی‌ها و تحلیل‌های مختلف می‌تواند ساختار سرمایه را تعیین کند. به طور کلی اصلی‌ترین مزیت استفاده از توانایی‌های مدیر مالی را می‌توان در بهینه سازی امور مالی دانست.

سایر ویژگی ها و وظایف یک مدیر مالی بصورت خلاصه

از جمله دیگر وظایف و مسئولیت‌های اصلی یک مدیر مالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نظارت بر نحوه سرمایه گذاری‌ها و تخصیص منابع مالی
  • تخمین درصد فروش کسب و کار و هزینه‌های مورد نیاز
  • تصمیم گیری درباره استفاده از سود خالص کسب و کار
  • مدیریت نقدینگی کسب و کار و منابع مالی موجود
  • پرداخت حق الزحمه و دستمزد کارکنان
  • انجام پیش بینی‌های مالی شرکت و کسب و کار
  • تهیه گزارش‌ها
  • تهیه صورت حساب‌ها و صورت‌های مالی با استفاده از نرم افزار حسابداری
  • تجزیه و تحلیل سمت و سو و گرایش‌های بازار کار
  • کنترل سود و هزینه‌ها و ایجاد تناسب بین آن‌ها

ویژگی ها و وظایف مدیر مالی


برای مشاوره و خرید نرم افزار حسابداری پارسی مانی parsimony با ما تماس بگیرید .

5/5 - (2 امتیاز)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فائزه خدابخش

نرم افزار حسابداری اصفهان