ویژگی های حسابدار موفق

ویژگی های حسابدار موفق

ویژگی های حسابدار موفق ، حسابداری یکی از مشاغل پر استرس و حساس است که ممکن است کوچکترین اشتباه در آن ضررهای مالی جبران ناپذیری را به یک واحد اقتصادی وارد کند. یک حسابدار باید کاملا خونسرد و عاری از هرگونه استرس به جمع‌بندی و طبقه‌بندی اطلاعات واحد اقتصادی، به صورت درست و تکمیلی بپردازد.

حسابدار موفق

هر فردی در حیطه وظایف و مسئولیتهای خود در تلاش است که با موفقیت های بیشتر به بهترین فرد تبدیل شود. یک دکتر میخواهد که در چند سال آتی یکی از بهترین و حاذق ترین دکتر های بیمارستان و مراکز درمانی اطراف خود شود.  یک معلم در تلاش است که از معلم های نمونه شهر یا منطقه خود باشد. یک دانشجو یا محصل رسیدن به رتبه یک دانشگاه هدف اوست و برای این کار هم در تلاش است که بهترین باشد.یک حسابدار هم قطعا با همین هدف در تلاش است و به فعالیت های مالی می پردازد. به نظر شما حسابدار موفق کیست ؟ برای رسیدن به این مهم چه باید کرد؟ برای پاسخ به سوال حسابدار موفق کیست براید کمی دقت کرد و با مقایسه افراد موفق این حیطه خود را بالا کشید

حسابدار موفق کیست ؟

حسابدار موفق کسی است که گستره و دنیای فعالیتش منوط به یک محل کار نباشد و تلاش کند تا علاوه بر اجرای یک پروژه توانایی خود برای مدیریت پروژه های دیگر را نیز داشته باشد. افرادی که به این موقعیت دست پیدا کنند از جمله افرادی هستند که بدون نگرانی و دغدغه در مسیر خود آینده را ترسیم میکنند. برای انکه شما هم یک حسابدار موفق باشید لازم است تا تخصص خود را افزایش دهید و از پیله تک مهارتی خارج شوید.

ویژگی‌های یک حسابدار موفق

یک حسابدار موفق باید حداقل ویژگی‌های زیر را دارا باشد:

بی‌تردید تحصیل در رشته حسابداری می‌تواند عامل مهمی در موفقیت یک حسابدار به شمار بیاید اما به طور یقین هر کس در رشته حسابداری تحصیل کند حسابدار موفقی نیست. ما می توانیم از رشته تحصیلی به عنوان یکی از راه های کسب دانش و آگاهی یاد کنیم. کسی که با اصول و قواعد حسابداری در مدرسه و دانشگاه آشنایی دارد به مراتب بهتر می‌تواند در یک شرکت فعالیت کند و نقش ثمر بخش تری هم داشته باشد. گاه در برخی از شرکت‌ها حسابدار حتی با اصول ساده و مفاهیم اولیه حسابداری آشنا نیست. داشتن تحصیلات دانشگاهی در یکی از رشته های حسابداری، مدیریت یا اقتصاد باعث میشود حسابدار اطلاعات علمی کافی در زمینه کار خود داشته باشد.

  •  استفاده عملی از دانش حسابداری

دانستن خیلی خوب است اما مهمتر از دانستن عمل کردن به دانسته هاست. خیلی از افراد دانش زیادی در زمینه حسابداری دارند اما چون به صورت عملی کار نکردند به نتیجه های درستی نرسیدند. حسابدار موفق کسی است که دانسته های خود را به صورت کاربردی اجرایی می کند.

ویژگی های حسابدار موفق
ویژگی های حسابدار موفق
  • آموزش حسابداری

هر فرد می‌تواند با ثبت نام در دانشگاه یا آموزشگاه‌های خصوصی با دانش حسابداری آشنا شود اما صرف دانستن کافی نیست. گذراندن تعدادی واحدهای درسی می‌تواند فرد را با مباحث و مفاهیم حسابداری آشنا کند اما با این دانسته ها، حسابدارموفق نمی شود.

  • آموزش عملی حسابداری

اگر می‌خواهید حسابدار موفق شوید حتما لازم است به صورت عملی دریک شرکت یا سازمان کار کنید. دانش و آگاهی شما می‌تواند مقدمه خوبی برای ورود شما به بازار کار باشد اما نمی‌تواند عامل موفقیت شما باشد. تجربیات عملی دربخش حسابداری شما را با فوت و فن های ریز و درشت رشته حسابداری آشنا می‌کند. به همین خاطر اگر شما دکترای حسابداری داشته باشید اما تجربه عملی نداشته باشید شاید این دانش شما به درد هیچ شرکتی نخورد.

  • استفاده از نرم افزارهای مالی و حسابداری

حسابداری که توانایی استفاده از نرم افزارهای مالی را دارد به مراتب نسبت به دیگران موفق‌تر است. امروز حسابداری یک کار سیستمی است بنابراین حسابدار موفق کسی است که ضمن فراگرفتن آموزش حسابداری، مهارت های خود در بخش های دیگر تقویت می‌کند. طبعا هر شرکتی از یک نرم افزار خاص استفاده می‌کند اما وقتی حسابدار با شیوه های استفاده آشنا باشد می‌تواند با همه نرم افزارها کار کند. مثلا استفاده از اکسل به یک حسابدار کمک می‌کند تا در صورتی که فلان نرم افزار قابلیت پیاده سازی کامل ندارند بخشی از اطلاعات را در اکسل وارد کند.

در دنیای مکانیزه امروز، یکی از مهمترین مهارت های حسابداران، مهارت استفاده از نرم افزارهای حسابداری و آفیس است. نرم افزارهای حسابداری به حسابداران کمک میکند در کمترین وقت و با کمترین میزان خطا اطلاعات ثبت شود و گزارشگری نیز بسیار ساده و راحت انجام شود. بهتر است حسابداران به چند مورد از نرم افزارهای رایج در بازار مسلط باشند.

ویژگی های حسابدار موفق
ویژگی های حسابدار موفق
  • آشنایی با قوانین امور مالی

با توجه به تغییرات قوانین کار، حقوق ، بیمه و امور مالیاتی لازم است تا یک حسابدار موفق ضمن آموزش حسابداری با قوانین روز آشنا باشد. برخی از حسابداران به دلیل این که با این قوانین آشنا نیستند نه تنها به شرکت خود کمک نمی کند بلکه گاه آسیب های مالی زیادی نیز به شرکت خود وارد می کنند.یک حسابدار موفق باید با کلیه قوانین روز امور مالی آشنا باشد تا بتواند آنها را در شرکت خود به کار گیرد. طبعا اگر حسابدار با قوانین مالیاتی روز یا معافیت های مختلف آشنا باشد  می‌تواند کمک زیادی به شرکت کند. بنابراین شغل حسابدار را باید یک شغل پویا تعریف کرد که هر روز در حال تازه شدن است. هیچ گاه یک حسابدار نمی تواند با دانش ده سال قبل حسابدار موفق باشد.

 

  • تسلط به قوانین مالیاتی

مبحث مالیات بسیار مهم و حساس است. اشتباه و سهل انگاری در این بحث، قابل جبران نیست و هزینه های زیادی را به سازمان تحمیل می کند. برای همه حسابداران لازم است دانش کامل و تسلط لازم به قوانین مالیاتی مانند مالیات عملکرد، ارزش افزوده، حقوق و تکلیفی و معافیتهای مالیاتی کشور داشته باشند. توانایی تهیه گزارشهای مربوط به سازمانهای دولتی را کسب کنند و به طور دقیق و منظم در زمانهای تعیین شده گزارشها را ارائه دهند.

حسابدار موفق کسی است که می‌تواند بر اساس اطلاعات موجود به رییس شرکت و هیات‌ مدیره مشاوره‌های درست ودقیق برای رسیدن به هدف مالی بدهد.بسیاری از مدیران شرکت اطلاعات دقیقی از آمار و ارقام مالی و قوانین جاری ندارند. یک حسابدار موفق می تواند با مشاوره های درست شرکت را در مسیر موفقیت قرار دهد.حسابدار موفق اگر بتواند بر اساس گزارش‌ها و نمودارهای مالی، موقعیت‌های سود و زیان شرکت را به صورت درست ترسیم کند و نقش یک مشاور مالی را ایفا کند طبعا موفقیت او دو چندان می‌شود.

      • داشتن روابط عمومی قوی

حسابداری به لحاظ موقعیت کاری با تمام واحدهای یک سازمان در ارتباط است. داشتن فن و قدرت در برقراری ارتباط سازنده می تواند در انجام کارها و امور مالی به حسابدار کمک شایان توجهی بنماید.حسابداری یک واحد مرکزی است که از یک طرف با مشتریان و افراد خارج از سازمان و از طرف دیگر با پرسنل کارکنان مدیران و سهامداران در ارتباط است. تعامل و هماهنگی با این واحدها  و اجبار آن ها به اجرای قوانین شرکت ، توانایی و مهارت بسیار خاصی می طلبد که قطعا حسابدار مطلع به این مهارت جایگاه ویژه ای دارد.

      • قدرت تحلیل و ارزیابی

گاه یک حسابدار دانش و مهارت لازم را دارد اما قدرت تحلیل و ارزیابی را ندارد. او با دانش کافی و اطلاعات دقیق به روز  و مهارت‌های حسابداری به نتایج درستی می‌رسد اما  به دلیل نبود اعتماد به نفس و قدرت بیان نمی‌تواند مدیر یا مدیران شرکت را مجاب به اجرای یک عمل درست کند بنابر این نتایج کار او ثمری ندارد. از این رو لازم است حسابدار موفق اعتماد به نفس خود را تقویت کند و قدرت تحلیل رو افزایش دهد.

ویژگی های حسابدار موفق
ویژگی های حسابدار موفق
      • حسابدار اخلاق گرا

حسابدار اخلاق گرا کسی است که دارای نظم و انضباط است. راز دار است. مسئولیت پذیر است. آینده نگر است، صادق و راستگوست، پاک دست است، روحیه کار تیمی دارد و صبور وبردبار است.مدیران شرکت به دنبال جذب نیروی متعهد هستند یعنی یک حسابدار موفق علاوه بر داشتن دانش حسابداری باید از نظر اخلاقی واجد شرایطی باشد که گفته شد و هر چه قدر راز دارتر، با انضباط تر، پاک دست تر، راستگوتر و مسئولیت پذیرتر باشد منافع بیشتری می تواند به خود و شرکت برساند.

      • یادگیری مداوم

یک حسابدار باید از دانش بسیار قوی درمورد مبانی کار خود برخوردار باشد، اما آموزش مفاهیم اولیه حسابداری لزوماً کافی نیست. یک حسابدار باید همواره نسبت به  به‌­روزرسانی دانش و مهارت­‌های خود کوشا باشد. با توجه به اینکه همواره تغییراتی در اصول، قوانین و مقررات رخ می‌­دهد، این تغییرات مستقیماً حرفه حسابداری را تحت تأثیر قرار می‌­دهند.یک حسابدار باید شناختی کامل از آخرین اخبار و تغییرات رخ­دادها در حوزه­‌های کاری خود داشته باشد. امروزه تکنولوژی نقشی انکارناپذیر و بااهمیت‌­تر از قبل در حرفه ایفا می‌­کند و یک حسابدار باید نسبت به روندهای نوظهور در حرفه خود کاملاً آگاه باشد.

حسابداری که نسبت به یادگیری و آموزش حسابداری بی­‌تفاوت است، در بلندمدت نمی­‌تواند یک دارایی سودمند برای سازمان خود باشد. شرکت در آزمون حسابدار رسمی هم می‌تواند به عنوان گام بعدی حسابداران ساده شناخته شود.آزمون حسابدار رسمی نیازمند دانش بالاتر و توانایی بیشتر است که باید برای آن آمادگی کافی را داشته باشید. مزیت‌های شغلی حسابدار رسمی باعث می‌شود که بتوانید ارتقا پیدا کنید و بهتر شوید.

      • توانایی کار گروهی

انجام کار حسابداری و دفترداری مستلزم تلاش گروهی است. یک حسابدار برای آنکه بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد، باید تعاملی مناسب با گروه حسابداری برقرار نماید. برای دستیابی به اهداف مدنظر سازمان، حسابدار باید به راحتی بتواند مستقیماً با صاحبکار ارتباط برقرار کند و در انجام وظایف با بقیه گروه هماهنگ باشد.

حسابداری یا زبان تجارت


برای مشاوره و خرید نرم افزار حسابداری پارسی مانی parsimony با ما تماس بگیرید .

5/5 - (4 امتیاز)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فائزه خدابخش

بهترین نرم افزار حسابداری اصفهان متعلق به شرکت پارسی مانی

سحر مردانی

بهترین نرم افزار حسابداری دقیقا چه ویژگی هایی داره؟

مدیر سایت

سلام . دوست عزیز برای اطلاع و آگاهی بیشتر در مورد بهترین نرم افزار حسابداری میتونید مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

بهترین نرم افزار حسابداری