حسابرسی و انواع آن

حسابرسی و انواع آن

حسابرسی و انواع آن ،هدف و مفهوم حسابرسی، اظهارنظر نسبت به این موضوع است که آیا صورت‌های مالی بر اساس استانداردهای حسابداری تهیه شده است یا خیر؛ اما هدف از آموزش علم و درس حسابرسی، تربیت افرادی است که ضمن آشنایی با دروس نظری، با سیستم‌های مالی و حسابداری صنعت و نرم افزارهای حسابداری آشنا شوند. همچنین توانایی‌های لازم در تصمیم‌گیری صحیح و دقیق بر مبنای اطلاعات علمی و قابل اعتماد در بهینه‌سازی سیستم‌های گردش کار دستگاه مربوط را داشته و در انجام وظایف تعریف شده و همکاری موثر با کارشناسان مرتبط با این فن در مسائل برنامه‌ریزی بازرگانی و پیش بینی‌های مالی و اقتصادی شرکت، ایفای نقش نماید. تعریف حسابرسی و انواع آن، بسیار گسترده‌ است؛ در این مقاله از پارسی مانی parsimony  بیشتر در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد.

حسابرسی چیست ؟

حسابرسی یعنی بررسی و ارزیابی صحت اطلاعات مالی. همانطور که می‌دانید، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، باید اسناد و فعالیت‌های مالی خود را در چارچوب تهیه صورت‌های مالی ارائه دهند. معمولا حسابداران هر مجموعه وظیفه ارائه گزارشات مالی را برعهده دارند، اما حسابرسان بررسی صحت و سقم این گزارشات و اطلاعات مالی را انجام می‌دهند.حسابرسی یعنی اینکه اسناد، صورت ‌ها و فعالیت های مالی یک مجموعه، ارزیابی شود و در نهایت نتایج صحت‌سنجی به صورت گزارش ‌های استاندارد ارائه گردد.

تاریخچه حسابرسی

در مورد تاریخچه حسابرسی مطالب زیادی بیان شده است اما به شکل کاملا رسمی در سال 1862شرکت‌های انگلیسی حرفه حسابرسی را شکل دادند. بعد از اینکه مراحل صنعتی شدن در آمریکا آغاز شد، این حرفه از انگلیس به آمریکا رفت و رشد بسیاری کرد. اما در ایران در سال 1311 اولین قانون حسابداری تصویب شد و بعدها قانون استفاده از حسابرسان خبره مطرح اما پذیرفته نشد. در ادامه و در سال 1340 این قانون تصویب شد و 5 سال بعد قانون مالیات‌های مستقیم به تصویب رسید. در نهایت در سال 1350 شرکت سهامی حسابرسی تشکیل شد که تمامی سهام آن متعلق به دولت بود.

حسابرسی و انواع آن
حسابرسی و انواع آن

حسابرسی چطور انجام می شود؟

تا این بخش با تعریف حسابرسی آشنا شدیم اما قبل از انجام هر کاری باید پیش زمینه ای در مورد نحوه انجام آن بدانیم. در اینجا هم ابتدا باید بدانیم حسابرسی چطور انجام می شود؟ عملیات حسابرسی زمانی انجام می‌گیرد که واحد حسابداری گزارشات خود را تنظیم کرده باشد تا واحد بازرسی شروع به ارزیابی آن کند.حسابرسی، بررسی صحت گزارشات مالی شرکت می  باشد و مرحله به مرحله برای رسیدن به هدف جلو می‌رود. اینکه رسیدگی توسط افراد تحت نظارت مدیرعامل و هیئت مدیره انجام می‌گیرد یا کارشناسان رسمی موسسات خدمات مالی، در ماهیت حسابرسی تغییری ایجاد نمی‌کند. به طور خلاصه مراحل حسابرسی به صورت زیر پیش می‌رود:

ابتدا مدیریت شرکت گزارشات مالی مربوط به بخش حسابداری را تهیه و مدیران شرکت تایید می‌کنند که این گزارش بر مبنای الزامات قانونی و استانداردهای گزارشگری مالی است.در این مرحله حسابرسان با شناخت کلیه عوامل اقتصادی و صنعتی دخیل در فعالیت‌های آن شرکت، بررسی خود را شروع می‌کنند.ارزیابی حسابرسان شامل امور مربوط به بررسی گزارشات مالی، مجموعه ریسک‌های موثر بر عملکرد مالی شرکت و نیز اقدامات مربوط به کنترل داخلی است، که شرکت جهت کاهش ریسک ها در پیش گرفته است.

در این مرحله حسابرسان بر اساس شناسایی ریسک‌ها و کنترل‌های صورت گرفته، شواهد و اقدامات در جهت دقیق بودن گزارشات مالی را نیز بررسی می‌کنند.سپس حسابرسان درباره گزارشات مالی شرکت، به طور بی طرف و دقیق اظهار نظر می‌کنند که آیا گردش نقدی و وضعیت مالی شرکت صحیح بیان شده است یا خیر. همچنین این اظهار نظرات میزان تطابق گزارشات با استانداردهای گزارشگری مالی و قوانین شرکت را نیز تایید یا رد می‌کند. در نهایت گزارش حسابرسی به دست سهامداران و اعضای شرکت می‌رسد.

هدف از حسابرسی

هدف از حسابرسی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کرد که در متون مختلف، تعاریف متفاوتی از اهداف رسیدگی وجود دارد. اغلب این مفاهیم، در مورد نقش حسابرسی در کشف تقلب صحبت می‌کنند درحالی‌که هدف اول بازرسی، اظهار نظر و ارزیابی است نه تنها کشف تقلب یا اشتباه. پس ممکن است در جریان ارزیابی اسناد حسابداری، تقلب یا اشتباهی رخ داده باشد که در این صورت، حسابرس آن را گزارش خواهد کرد.بنابراین هدف از حسابرسی، صحت سنجی و اعتبار بخشی به گزارش‌های مالی است، که کشف اشتباه می‌تواند بخشی از این کار باشد.

حسابرس کیست؟

پس از بررسی تعریف حسابرسی و اهمیت آن، شناسایی ویژگی های حسابرس، ما را در پاسخ به این سوال که چگونه حسابرس شویم نیز کمک می کند. از این رو قبل از اینکه شما اقدام به کاری بکنید باید دانش آن کار را داشته باشید. حسابرس (Auditor) فردی می باشد که در زمینه حسابداری، ریاضیات و فناوری اطلاعات دانش کافی را داشته باشد.در دهه‌های گذشته با حرکت به سمت فناوری، سیستم‌های حسابداری و مالی هم کامپیوتری شدند؛ بنابراین یک حسابرس مجرب باید علاوه بر اینکه بداند حسابرسی چیست؟ دانش و تسلط کافی به اصول و فنون حسابرسی داشته باشد و کار با نرم‌افزارهای حسابداری این حوزه را نیز بلد باشد.

بنابراین وظیفه حسابرسان، جمع‌آوری اطلاعات مالی، آنالیز آمار و در نهایت ارزیابی اسناد مالی شرکت است، که علاوه بر دانش و تسلط به نرم‌افزارهای حسابداری، باید مهارت‌های کلامی و نوشتاری خوبی نیز داشته باشد و حسابرس کسی است، که بتواند تمام امور فوق را به خوبی انجام دهد. شما می توانید با مطالعه مقاله وظایف حسابرس پاسخ سوالات خود درباره حسابرس را بیابید.

حسابرسی و انواع آن
حسابرسی و انواع آن

تفاوت حسابدار و حسابرس

اگر تفاوت علم حسابداری و حسابرسی را خوب درک کرده باشیم در پاسخ به سوال تفاوت حسابدار و حسابرس چیست؟ خواهیم گفت: حسابدار اسناد مالی را در دفاتر حسابداری ثبت می‌کند و حسابرس وظیفه ارزیابی این اسناد را بر عهده دارد.

بنابراین تفاوت حسابدار و حسابرس را می‌توان در چند بخش به شرح زیر خلاصه کرد:

  • حسابدار یک کارمند رسمی شرکت محسوب می‌شود که باید گزارش‌های روزانه، هفتگی، ماهیانه و سالانه ارائه دهد. اما حسابرس با توجه به نوع قراردادش با شرکت کار می‌کند و حضور او در شرکت الزامی نیست.
  • شروع کار یک حسابرس، اغلب پس از اتمام کار یک حسابدار است. (در مقاله شرح شغل حسابداری به معرفی مسئولیت ها و وظایف حسابدار پرداخته ایم.)
  • حسابدار وظیفه تنظیم و حسابرس وظیفه تحلیل سند‌مالی را بر عهده دارد.
  • اگر حسابدار در محاسبات اشتباه کند باید آن‌ها را برطرف کند اما حسابرس پس از تشخیص اشتباه رخ داده، وظیفه‌ای در قبال رفع آن ندارد.
  • کارمند حسابدار، وابستگی مالی به شرکت دارد اما حسابرس خارجی یک کارمند مستقل از شرکت و مربوط به مؤسسه حسابرسی است. حسابرس داخلی نیز با وجود وابستگی مالی، دارای استقلال کاری می باشد.

انواع حسابرسی

باید بدانید علاوه بر اینکه استاندارد های بازرسی مختلف وجود دارد انواع روش های حسابرسی نیز وجود دارد که هر کدام کاربرد مخصوص خود را دارد. انواع حسابرسی عبارتند از:

  1. حسابرسی صورت های مالی

منظور از حسابرسی صورت های مالی، اعتبار دادن به ادعا های مطرح شده در صورت های مالی و اظهار نظر قطعی در مورد مطابقت یا عدم مطابقت آن ها با اصول حسابداری است. بررسی صورت های مالی اصلی‌ترین نوع حسابرسی است.

  1. حسابرسی رعایتی

هدف حسابرسی رعایتی سنجش میزان رعایت سیاست‌ها، قوانین و احکام دولتی و کنترل‌های داخلی توسط شرکت است. این نوع حسابرسی به میزان انطباق صورتهای مالی با قوانین وضع شده، ضوابط،دستورالعمل ها و بخشنامه می پردازد. رسیدگی ممیزان مالیاتی به اظهارنامه های مالیاتی، رسیدگی ذیحسابان و حسابرسان دیوان محاسبات کشوربه قوانین مالی و بودجه شرکتها و موسسات دولتی نمونه هایی از حسابرسی رعایت می باشند. این نوع حسابرسی می تواند به صورت پروژه مجزا و یا همراه با صورتهای مالی انجام شود. در ایران حسابرسی رعایت جز لاینفک حسابرسی صورتهای مالی است.انواع حسابرسی رعایت از قبیل حسابرسی مالیاتی ، حسابرسی بیمه ، حسابرسی دیوان محاسبات

  1. حسابرسی عملیاتی

هدف از حسابرسی عملیاتی، بررسی اثربخشی و کارآیی فعالیت های سازمان در جهت پیشبرد اهداف تعیین شده است. ویژگی بارز حسابرسی عملیاتی، بررسی سودآوری و صرفه اقتصادی سازمان است. ارزیابی صرفه اقتصادی، کارآیی و اثربخشی سیستم حسابداری کامپیوتری یک شرکت و ارائه پیشنهادهای اصلاحی، نمونه‌ای از حسابرسی عملیاتی است.

  1. حسابرسی قانونی

اگر شرکا به اختلافات مالی بخورند از حسابرسی قانونی استفاده می‌شود. در واقع رسیدگی قانونی مانند نهادهای حل اختلاف عمل خواهد کرد. این اختلافات ممکن است، در زمینه های مختلفی مثل تقلب کارکنان، ضررهای اقتصادی و یا اختلافات بین سهامداران باشد.

  1. حسابرسی داخلی

افراد شاغل در پست حسابرسی داخلی به عنوان کارمند واحد رسیدگی شناخته می‌شوند که گزارشات هفتگی، ماهیانه و سالانه خود را به مدیرعامل و هیئت مدیره ارائه می‌کنند. این نوع از حسابرسي درون یا برون‌ سازمانی انجام می‌گیرد. اهداف حسابرسی داخلی در مجموع راستی‌آزمایی بخش مالی شرکت است.

حسابرسی و انواع آن
حسابرسی و انواع آن

انواع استانداردهای حسابرسی

همانطور که اشاره کردیم، حسابرسان بر اساس استانداردها و اصول خاصی اقدام به بررسی صورت‌های مالی و ارزیابی آنها می‌کنند. این استانداردها معیار و چارچوبی برای سنجش کیفیت کار حسابرسان هم محسوب می‌شود. در هر کشور نوع این استانداردها متفاوت است. در کشور ما سازمان حسابرسی، مسئولیت تدوین این استانداردها را برعهده دارد. استانداردهای حسابرسی به صورت کلی در ۳ دسته قرار می‌گیرند. در ادامه به بررسی این استانداردها می‌پردازیم.

  • استانداردهای عمومی

با توجه به این استاندارد، وظایف حسابرسی باید توسط فردی انجام شود که صلاحیت فنی لازم در این خصوص را داشته باشد. همچنین حسابرسان باید در تمام فعالیت‌های حسابرسی استقلال رای داشته باشند.

  • استانداردهای عملیاتی

عملیات حسابرسی باید برنامه‌ریزی شود و روی کار حسابرسان هم نظارت وجود داشته باشد. به طور کلی این استانداردها به مسئولیت‌های حسابرس در اجرای عملیات رسیدگی به صورت‌های مالی مربوط می‌شوند. همچنین باید شناخت و کنترل داخلی مناسبی داشته باشد تا فعالیت‌های حسابرسی با مشکل مواجه نشوند.

  • استانداردهای گزارشگری

همانطور که اشاره شد، حسابرسی شامل ارائه گزارش به مدیران مجموعه هم می‌شود. به همین دلیل گزارش هم باید طبق اصول و استانداردهای حسابداری تهیه و تنظیم شود. همچنین گزارش‌ها باید حاوی اظهارنظر در خصوص صورت‌های مالی باشد. البته این اظهار نظر باید نهایی باشد و شخص دیگری نتواند اظهار نظر تازه‌ای به آن اضافه کند.

نرم افزار حسابداری پارسی مانی parsimony یک سامانه ابری با قابلیت مدیریت دریافت و پرداخت ها، خرید و فروش، انبارداری، ثبت خودکار اسناد، قابلیت یکپارچگی با دیگر نرم افزار های پارسی مانی parsimony و گزارش گیری‌های متنوع و غیره است.با نرم افزار حسابداری ابری پارسی مانی parsimony میتوانید در هر لحظه و هر جا امور مالی خود را انجام داده و به راحتی امور مالی کسب و کار خود را مدیریت کنید. با نرم افزار حسابداری پارسی مانی parsimony نیازی به خرید تجهیزات گران قیمت سخت افزاری و نصب و بروزرسانی نرم افزار ها ندارید.

حسابرسی و انواع آن


برای مشاوره و خرید نرم افزار حسابداری پارسی مانی parsimony با ما تماس بگیرید .

 

5/5 - (4 امتیاز)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها