حسابدار و وظایف حسابدار
فهرست عناوین پنهان

حسابدار و وظایف حسابدار

حسابدار و وظایف و مسئولیت های حسابدار ، حسابداری، حرفه‌ای است که فرد شاغل در این حرفه مسئولیت نگهداری و تفسیر سوابق مالی را دارد. بیشتر حسابداران مسئول طیف وسیعی از وظایف مربوط به امور مالی هستند. حسابداری ( بهترین نرم افزار حسابداری ) چه برای امور شخصی و چه برای مشاغل و سازمان‌های بزرگتر ضروری است.

چندین اصطلاح دیگر اغلب همراه با عبارت “حسابدار” مورد بحث قرار می‌گیرند، که می‌تواند منجر به سردرگمی در مورد این حرفه شود. به عنوان مثال ، “حسابدار” و “دفتردار” عباراتی است که بعضی اوقات به جای یکدیگر استفاده می‌شود، اما چندین تفاوت اساسی بین این عناوین شغلی وجود دارد.

انواع وظایف یک حسابدار در شرکت

یک حسابدار می تواند نقش ها و وظایف مختلفی از جمله مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده را بر عهده داشته باشد.

در حالی که یک حسابدار ممکن است در یک شرکت کوچک وظیفه انجام و مدیریت کلیه امور مالی را بر عهده دارد، همان وظایف در یک شرکت بزرگ تر ممکن است توسط چندین حسابدار و به این صورت که هر حسابدار مسئول انجام یک حوزه مدیریت مالی باشد به صورت تخصصی تر انجام شود.

  •  وظایف حسابدار در شرکت تولیدی

در شرح مسئولیت حسابدار شرکت تولیدی، حسابدار موظف است جریان موجودی کالا،FIFO  و LIFO را بررسی و تحلیل کند. حتی ممکن است موظف باشد سود موجود در هر محصول یا هر کانال توزیع، هر مشتری، هر خط محصول و غیره را ردیابی کند.

حسابدار در شرکت تولیدی، با جمع آوری اطلاعات وضعیت مالی فعلی شرکت را به طور خلاصه گزارش می دهد. تهیه ترازنامه، صورت سود و زیان و گزارش های دیگر از جمله وظایف یک حسابدار شرکت تولیدی است.

اگر علاقمند به یادگیری مباحث تهیه ترازنامه هستید، به مقاله ترازنامه حسابداری مراجعه نمایید.حسابدار معاملات مالی را با اسناد حسابرسی اثبات می کند. با تهیه و توصیه رویه ها، کنترل های لازم حسابداری تولید را حفظ می کند.

  • وظایف حسابدار در شرکت خدماتی

یک شرکت خدماتی با ارائه خدمات به جای فروش محصولات فیزیکی، درآمد کسب می کند. یک مثال خوب از شرکت خدماتی، یک شرکت حسابداری است که با تهیه اظهارنامه مالیات بر درآمد، انجام خدمات حسابرسی و دارایی و حتی انجام کارهای حسابداری درآمد کسب می کنند.

  • وظایف حسابدار در شرکت بازرگانی

فعالیت اصلی شرکت های بازرگانی خرید کالا از یک تامین کننده و فروش آن به مصرف کننده بدون تغییر کالا است و حسابدار شرکت بازرگانی موظف است مسئولیت اموری همچون رعایت الزامات قانون مالیات مستقیم، قانون مالیات بر ارزش افزوده، گزارش صورت معاملات فصلی و تعریف گزارشات نقدینگی را در شرح وظایف خود در نظر بگیرد.

حسابدار و وظایف و مسئولیت های حسابدار
حسابدار و وظایف و مسئولیت های حسابدار
  • وظایف حسابدار در شرکت پیمانکاری

شرکت های پیمانکاری نیازهای حسابداری متفاوتی نسبت به مشاغل دیگر دارند. پیمانکاران باید سودآوری همه پروژه های خود را ردیابی کنند، اما جزئیات هر پروژه متفاوت است.نقش حسابدار در یک شرکت پیمانکاری برای موفقیت و ارائه راهکار جهت جلوگیری از شکست ضروری است.مطمئناً تجزیه و تحلیل مالی قابل اعتماد توسط حسابدار در مسیر موفقیت تاثیر گذار است.

  • وظایف حسابدار در شرکت پیمانکاری

نقش و وظایف حسابدار شرکت پیمانکاری بسته به اندازه شرکت و مهارت متفاوت است.نقش و مسئولیت حسابدار در شرکت پیمانکاری ممکن است از شرکتی با شرکت دیگر بسته به اندازه شرکت، مهارت و شخصیت های مختلف حسابداران، متفاوت باشد.یک حسابدار شرکت پیمانکاری که سابقه آن در حسابداری عمومی است، احتمالاً در ابتدا بر گزارشگری مالی و برنامه ریزی مالیات بر درآمد تأکید خواهد کرد.حسابدار در شرح وظایف خود باید این عوامل تأثیرگذار را بشناسد و برای جبران هرگونه نقص تلاش کند.

وظایف حسابدار

حسابداران یکی از اعضای بسیار مهم و مورد نیاز در شرکت های تجاری هستند و عمدتاً با عملیات مالی شرکت در ارتباط هستند.اگر بخواهیم مسئولیت حسابدار را دسته بندی کنیم می توان گفت، طبقه بندی شرح وظایف حسابدار در ابتدایی ترین شکل به طور روزانه، هفتگی و ماهانه انجام می شود.شما به عنوان یک حسابدار و با توجه به گسترگی حوزه وظایف این حرفه، باید نکات زیر را در جهت انجام بهتر وظایف در نظر بگیرید:

  • به روز رسانی اطلاعات و داده های مالی شرکت

اگر از نرم افزار حسابداری استفاده می کنید باید کلیه اطلاعات فروش، دریافت و پرداخت و هزینه ها را در سیستم ثبت کنید.زمانی که این اطلاعات به صورت روزانه ثبت می شوند، بسیار راحت تر می توانید به یاد آورید که در هر روز چه معاملاتی را انجام داده اید.اما اگر صبر کنید و بگذارید چند روز از آن بگذرد، ممکن است این تاخیر منجر به فراموشی قسمتی از این اطلاعات مالی در زمان ثبت و محاسبه شود.

  • واریز وجوه نقد و وصول چک پرداختی

یکی دیگر از مواردی که یک حسابدار باید به صورت روزانه آن را انجام دهد واریز هرگونه وجه نقد و یا چک پرداختی است. برای انجام بهتر و سریع تر این کار بهتر است حسابدار با استفاده از دستگاه Pos و یا همراه بانک در کمترین زمان ممکن این انتقال مالی را انجام دهد. انجام روزانه این کار به حسابدار این اطمینان را می دهد که درآمد شرکت را از دست نخواهد داد.

  • تطبیق رسیدهای پرداختی و دریافتی

شما به عنوان یک حسابدار موظف هستید تا کلیه خرید و فروش و معاملات خود را ثبت کنید. از آنجایی که کلیه حساب ها و اطلاعات ثبت شده، بلافاصله بعد از انجام معامله و ثبت آن در نرم افزار حسابداری همگام می شوند، باید از درست بودن نحوه محاسبه معاملات اطمینان حاصل کنید.

  • به روز رسانی سوابق موجودی کالای انبار

موجودی انبار و مدیریت حسابداری ارتباط مهم و نزدیکی با هم دارند. اگر کالایی از انبار خارج شود و به هر دلیلی حسابدار فراموش کند تا خروج و کاهش کالا از انبار را ثبت و محاسبه کند، این سهل انگاری می تواند باعث اختلال در محاسبه گزارشات حسابداری شود.حتی ممکن است سفارش کالا و یا معامله ای انجام شود و به دلیل اطلاعات اشتباه از میزان موجودی انبار، معامله دچار مشکل و ضرر شود. بنابراین بهترین راه، داشتن یک تصویر دقیق و به روز رسانی روزانه موجودی کالای انبار است.

  •  تهیه نسخه پشتیبان از کلیه داده های مالی

شما هرگز نمی توانید به اهمیت اطلاعات با ارزشی که روی سیستم مالی است پی ببرید تا زمانی که خرابی سیستم مالی خود را تجربه کنید و به اهمیت تهیه نسخه پشتیبان از هارد دیسک پی ببرید.پشتیبان گیری از اطلاعات مالی به صورت روزانه و خودکار توسط بهترین سیستم حسابداری و با نظارت روزانه حسابدار می تواند بسیار مهم باشد.

  • تسویه حساب زود هنگام فاکتور فروشندگان و تامین کنندگان

احتمالاً شاهد این بوده اید که اکثر فروشندگان و تامین کنندگان با شرایط خاص همچون تخفیف پرداخت زودتر از موعد به شما فاکتور می دهند.بنابراین بهره مندی از تخفیف دلیل خوبی برای پرداخت فاکتور قبل از موعد مقرر است.انجام این کار به شما به عنوان یک حسابدار، در کسب تخفیف در پرداخت زود هنگام و افزایش امتیاز و اعتبار کسب و کار کمک می کند.بنابراین شما به عنوان حسابدار یا مدیری که تصمیم دارید یک سری کارهای حسابداری را انجام دهید، موظف هستید به عنوان وظایف هفتگی حسابدار، اطمینان حاصل کنید که فاکتورها را برای جلوگیری از بروز هرگونه خطا بررسی کرده و از عملکرد نرم افزار حسابداری خود برای برنامه ریزی پرداخت قبل از زمان استفاده کنید.

حسابدار و وظایف و مسئولیت های حسابدار
حسابدار و وظایف و مسئولیت های حسابدار
  • مرور و بررسی هفتگی لیست حقوق و دستمزد کارمندان

در کسب و کارهای کوچک، بررسی و تهیه لیست حقوق و دستمزد امری مهم در شرح وظایف حسابدار است.

حتی اگر به صورت هفتگی یا نیم ماهانه لیست های حقوق و دستمزد ثبت و تنظیم شده باشد، باید به صورت هفتگی لیست حقوق و دستمزد کارکنان بررسی و مرور شود.

در حالت ایده آل حسابدار می تواند دو روز قبل از پایان هفته لیست دستمزد را بررسی کند. چرا که با این روش می تواند از بدهی های اضافه کاری غافلگیرانه جلوگیری کرده و یا آن را مدیریت کرد.

  • مقایسه هفتگی سود و زیان با بودجه

یکی دیگر از وظایف حسابدار، مقایسه صورت حساب سود و زیان با بودجه است که در یک دوره هفتگی کمک می کند تا در مدیریت هزینه ها تصمیمات عاقلانه ای بگیرید و از مواجه شدن با شوک خط پایین سود شرکت در پایان ماه جلوگیری کنید.

  • اسکن اسناد و رسیدهای مالی

اسکن اسناد و رسیدهای حسابداری و انتقال آن به یک سیستم ذخیره سازی و حتی نرم افزار حسابداری، مانع از تخریب سوابق مالی به دلیل گرما و یا سرقت اسناد می شود.

در صورت نیاز به تهیه و ارائه گزارش و یا حتی آماده سازی اظهارنامه مالیاتی، حسابدار قادر خواهد بود به سرعت اسناد را ارائه دهد. حتی شما به عنوان حسابدار بعد از اسکن اسناد به راحتی می توانید کاغذها را پاره و فضای بیشتری را در دفتر کار خود داشته باشید.

  • بررسی گزارشات تعدیل حساب

دلایل مختلفی برای بررسی تعدیل حساب ها در پایان ماه وجود دارد. یکی از دلایل بررسی اظهارات و گزارشات تعدیل حساب توسط حسابدار، کشف تقلب مالی احتمالی است. در حالت ایده آل باید کلیه حساب های قابل پرداخت و حساب های دریافتی از هم جدا باشد. اما در واقعیت گاهی این امر غیر ممکن است.بررسی اظهارات و گزارش های تعدیل حساب به صورت ماهانه آن هم به عنوان یکی از موارد مهم در شرح وظایف پرسنل مالی، به شما کمک می کند تا هر مشکلی را تشخیص دهید.در کسب و کارهای کوچک، انجام بررسی های ماهانه توسط حسابدار می تواند ناهنجاری ها و خطاهای کارمندان را کاهش دهد.

  • بررسی صورت های مالی شرکت

سه صورت مالی اصلی شرکت یعنی صورت سود و زیان، صورت وجوه نقد و ترازنامه باید هر ماه توسط حسابدار بررسی شود. توصیه می شود برای اطمینان از صحت دفاتر و کنترل آن‌ها، تراز آزمایشی تهیه نمایید.انجام این کار به عنوان یکی از حساس ترین وظایف ماهانه در لیست شرح مسئولیت های حسابدار، به شما کمک می کند تا با بررسی ماهانه صورت های مالی، مشکلات را شناسایی کنید.دانستن گزارشات صورت های مالی برای رشد و توسعه یک کسب و کار سودآور مهم است.

  • تسویه حساب مطالبات پرداخت نشده

شما به عنوان حسابدار وظیفه دارید بلافاصله بعد از انجام کار، فاکتور را برای تشویق زود هنگام به مشتری ارائه کنید و در اواسط ماه یک یادآوری دوستانه انجام دهید. اگر در طول ماه فاکتور پرداخت نشد، وقت آن است که به عنوان حسابدار با مشتری برای یادآوری پرداخت تماس بگیرید و مطمئن شوید که دقیقاً با مسئول پرداخت حساب خود صحبت می کنید. اگر چند هفته از مهلت پرداخت فاکتور گذشته باشد، می توانید اقدام قانونی انجام دهید.

یکی از روش های بهبود عملکرد حسابدار نرم افزار حسابداری میباشد

حسابداری یکی از مشاغلی است که تسلط به علوم رایانه‌ای به افراد مشغول به این کار بسیار کمک می‌کند. در واقع یکی از ملزومات مهم برای تسلط به وظایف حسابدار فروش و هر نوع ردیف شغلی دیگر برای حسابرسی، آشنایی و کار با نرم‌افزارهای مهم در این زمینه است. در صورتی که شما هم به عنوان یک حسابدار یا مدیریت یک مجموعه به دنبال نرم افزارهای حسابداری هستید که برای شما کارآمد باشد، نرم افزار حسابداری پارسی مانی parsimony در دسترس شماست تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

نرم افزار حسابداری صنعتی و کاربردهای آن


برای مشاوره و خرید نرم افزار حسابداری پارسی مانی parsimony با ما تماس بگیرید .

5/5 - (6 امتیاز)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها