حسابداری مالی و اهمیت آن

حسابداری مالی و اهمیت آن

حسابداری مالی و اهمیت آن ، حسابداری با گذر زمان، به شاخه های مختلف تقسیم شد و هر یک از این شاخه ها پیچیدگی های  خاص خود را دارند و هدف خاصی را دنبال می‌کنند. این دسته های مختلف، مانند حسابداری مالیاتی، حسابداری دولتی، حسابداری مدیریتی و … هر یک در شرایط مخصوص به خود کاربرد دارند. حسابداری مالی نام علمی است که در آن دیتاهای مربوط به فعالیت های مالی ثبات و گزارش می‌شود.

البته این ثبت و گزارش همراه با تجزیه و تفسیر و تحلیل، دسته بندی، خلاصه کردن و نتیجه گیری نیز خواهد بود. این دانش به ما کمک می‌کند که نتیجه فعالیت های مالی را پردازش کرده و به همین علت است که به آن زبان تجارت گفته می‌شود.در این مقاله از پارسی مانی parsimony به بررسی حسابداری مالی و بهنرین نرم افزار حسابداری مالی و …  بپردازیم.

حسابداری مالی (Financial Accounting)

حسابداری مالی فرآیند ثبت، خلاصه و گزارش معاملات تجاری است که شرکت‌‌ها از آن برای نشان دادن عملکرد و موقعیت مالی خود به افراد خارج از شرکت از جمله سرمایه‌گذاران، اعتباردهندگان، تامین‌کنندگان و مشتریان استفاده‌ می‌کنند. حسابداری مالی یکی از پرکاربرد‌‌ترین شاخه‌های حسابداری می‌باشد که فعالیت شرکت و گزارش‌‌‌ها اعم از فروش‌، خزانه‌داری و انبار در حسابداری مالی طبقه‌بندی می‌گردد. در واقع حسابداری مالی اشاره به رسیدگی امور مالی است و ضروری‌‌ترین حسابداری در هر واحد اقتصادی حسابداری مالی است سایر انواع حسابداری در کنار حسابداری مالی قرار می‌گیرد. اگر حسابداری مالی نباشد، دسترسی به هیچ کدام از این اطلاعات ممکن نخواهد بود.

حسابدار مالی (Financial Accountant) چه کسی است؟

حسابدار مالی کسی است که بر صورت‌های مالی نظارت دارد و کار ثبت و ساماندهی صورت‌های مالی را انجام می‌دهد و گزارش صحیحی به مدیریت ارائه می‌دهد. به عبارت دیگر به شخصی که به صورت‌های مالی نظارت دارد و کار ثبت و ساماندهی صورت‌های مالی را انجام می‌دهد حسابدار مالی می‌گویند.

اهمیت حسابداری مالی

بعد از آشنایی با تعریف این حسابداری، بهتر است با اهمیت جایگاه آن هم آشنا شوید. این نوع حسابداری به سازمان یا هر کسب و کاری، برای حرکت در چارچوب قانون کمک می‌کند. اگر حسابداری و حسابدار مالی وجود نداشته باشند، احتمال نقص اطلاعات قانونی افزایش پیدا می‌کند.حسابداری مالی به سازمان کمک می‌کند تا اهداف و استراتژی‌های مناسبی برای موفقیت تنظیم کنند.

از طرف دیگر اگر مساله حقوقی در مورد وضعیت مالی شرکت وجود داشته باشد، حسابداری مالی کمک زیادی به ارائه اطلاعات دقیق می‌کند.اطلاعاتی که از این نوع حسابداری در قالب گزارش ارائه می‌شود به سرمایه‌گذاران برای تصمیم‌گیری کمک می‌کند. با استفاده از این گزارش‌های مالی، می‌توانند تصمیم بگیرند که سهام خرید و فروش کنند. از طرف دیگر تامین‌کنندگان کالا و خدمات هم باید از اطلاعات مالی شرکت اطلاع داشته باشند. این گزارش‌ها به اخذ وام و تسهیلات از سوی شرکت هم کمک بسیار زیادی می‌کند.

وظایف حسابدار مالی به شرح زیر می‌باشد:

  • جمع آوری اسناد و مدارک و اطمینان از صحت صدور اسناد
  • کنترل دقیق صندوق دار‌، تنخواه دار و انبار دار
  • پیگیری مطالبات و وصول مطالبات شرکت
  • تهیه و تنظیم سند لیست حقوق و دستمزد و لیست بیمه تامین اجتماعی و مالیات حقوق و دستمزد
  • تهیه تراز حساب‌‌‌ها بصورت روزانه و ماهیانه و ارائه آن مدیریت
  • بایگانی و نگهداری اسناد حسابداری در زونکن‌های طبقه بندی شده
  • اصلاح و بستن حساب‌‌‌ها در پایان دوره مالی
  • ارائه مشاوره به مدیران شرکت برای اخذ بهترین تصمیمات و آینده نگری برای شرکت

نکته: زونکن‌های مهم و اساسی در شرکت عبارتست از:

  • زونکن جهت مکاتبات داخلی شرکت
  •  زونکن جهت نگهداری و بخشنامه‌های دولتی
  • زونکن جهت بیمه تامین اجتماعی و مالیات کارکنان شرکت
حسابداری مالی و اهمیت آن
حسابداری مالی و اهمیت آن

 زونکن جه مزایای حسابداری مالی چیست؟

  • حفظ سوابق تجاری

با حسابداری مالی تمامی تراکنش‌ها در دفاتر ثبت‌ می‌شوند. برخلاف حافظه انسانی که ظرفیت محدودی برای به خاطر سپردن داده‌‌ها دارد، حسابداری مالی‌ می‌تواند مقادیر زیادی از تراکنش‌‌ها را ثبت کند.پی بردن به کلاهبرداری‌ها یا اشتباهات و جلوگیری از آنحسابداران مالی تمام داده‌های مالی را به طور دقیق ثبت‌ می‌کنند. این داده‌‌ها به عنوان مدرک عمل‌ می‌کنند و احتمال هر گونه کلاهبرداری یا اشتباه را کاهش‌ می‌دهند.

  • مقایسه نتایج

نگهداری سیستماتیک سوابق تجاری، حسابداران مالی را قادر‌ می‌سازد تا سود یک سال را با سود سال‌های قبل مقایسه کنند.

  • کمک به تهیه صورت‌های مالی

آموزش تهیه صورت‌های مالی برای دانستن سود یا زیان واقعی و ارزش واقعی سازمان ضروری است. حسابداری مالی تمام داده‌های حسابداری مرتبط را برای تهیه صورت‌های مالی مانند حساب سود و زیان و ترازنامه ارائه‌ می‌کند.

  • تسهیل اخذ وام

برای اینکه یک شرکت بتواند درخواست وام کند، نیاز به شفافیت مالی دارد تا نشان دهد که حساب شرکت همچنان کار می­کند و وام‌دهنده در موعد موردنظر، سود خود را دریافت خواهد کرد. در این صورت  تنها صورت‌های مالی می‌توانند پاسخ‌گوی این شفافیت باشند که همان‌طور که ذکر شد، حسابداری مالی، نقش گزارش صورت‌های مالی را برعهده دارد.

  • تسهیل تشخیص ارزش کسب‌وکار

حسابداری تشخیص ارزش تجارت را در صورت انتقال کسب‌وکار به واحد تجاری دیگر تسهیل‌ می‌کند.

  • کمک به مدیریت

حسابداری به مدیریت در اتخاذ تصمیمات مدیریتی کمک‌ می‌کند. برای مثال، صورت جریان نقدی پیش‌بینی‌شده، مدیریت را برای اطلاع از دریافت‌ها و پرداخت‌های آتی و تصمیم‌گیری در مورد مازاد یا کمبود پیش‌بینی‌شده وجوه تسهیل می‌کند. مدیران به راحتی‌ می‌توانند هرگونه مازاد یا کسری بودجه در یک سازمان را پیش بینی کنند و بر اساس آن تصمیم بگیرند.

  • کمک به امور مالیاتی

حسابداری با نگهداری دفاتر حسابداری مناسب به صورت سیستماتیک تسویه بدهی مالیاتی را با مقامات تسهیل‌ می‌کند.

  • تسهیل کمک به کنترل دارایی‌ها

حسابداری با ارائه اطلاعات مربوط به موجودی نقدی، مانده بانکی، بدهکاران سهام، دارایی‌های ثابت و غیره، کنترل بر دارایی‌ها را تسهیل‌ می‌کندت مکاتبات و اوراق مالیاتی

  • هدف حسابداری مالی در شرکت های تجاری

ارائه گزارش از کوچکترین تراکنش های مالی و همچنین دسته بندی کردن آن ها به سود و زیان به صورت دوره ای در تمام شرکت ها انجام می‌گردد. اهداف حسابداری مالی در شرکت های تجاری متعدد هستند که از میان آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ارزیابی عملکرد شرکت در آن دوره با توجه به گزارش های مالی موسسه

با بررسی کردن گزارشات مالی یک شرکت به خوبی می‌توان به نقاط قوت و ضعف بخش های مختلف سیستم پی برد. این موضوع باعث می‌شود که مدیران یک موسسه بدانند روی کدام قسمت از مجموعه باید بیش تر کار کنند و بهبود قسمت های مختلف مجموعه را طبق اولویت بندیهدفمند انجام دهند.

  • پیش بینی آینده نزدیک از طریق گزارشات ارائه شده

بررسی کردن گزارش های ارائه شده می‌تواند به تعیین یک هدف واقع بینانه کمک کند. تعیین کردن اهداف جدید برای مدیران یکی از کارهایی است که معمولا به رشد یک موسسه کمک می‌کند که این کار باید با توجه به گزارشات مالی یک شرکت از گذشته صورت گیرد تا انجام پذیر باشد.

  • مشخص شدن سود و زیان، درآمد و هزینه های موسسه

داشتن اطلاعات ریز و جزئی درباره تمام تراکنش های مالی یک شرکت جزو واجبات هر موسسه ای می‌باشد. با داشتن یک گزارش کامل از تمام درامد و هزینه های شرکت به صورت جزئی می‌توان تمام مشکلاتی که مانع بالا رفتن درامد می‌شوند را پیدا کرده و آن ها را رفع نمود.

ویژگی های نرم افزار حسابداری مالی

امروزه بیشتر فعالیت‌های مربوط به حسابداری با استفاده از نرم‌ افزارها انجام می‌شوند. به همین دلیل یک حسابدار ضمن آشنایی با اصول حسابداری، باید با تسلط کافی روی نرم افزارهای مرتبط هم داشته باشد، اما یک نرم افزار حسابداری مالی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ در ادامه با این ویژگی‌ها آشنا می‌شوید.

۱. ویژگی‌های گرافیکی خوبی داشته باشد

استفاده از جلوه‌های بصری مناسب، مثل جداول، نمودارها و … کمک زیادی به افزایش جذابیت نرم افزار برای کاربر می‌کند. از طرف دیگر این ویژگی‌های گرافیکی باعث تسهیل در پردازش اطلاعات مالی توسط حسابدار می‌شود.

۲. گزارشات مالی دقیقی تهیه کند

همانطور که اشاره کردیم، ارائه گزارشات مالی در حسابداری مالی از اهمیت بالایی برخوردار است. یک نرم افزار مناسب باید گزارش‌های مالی دقیق و کاربردی ارائه دهد.

۳. انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد

همه نرم افزارهایی که در حوزه حسابداری وجود دارند، باید قابلیت تبدیل شدن به یکدیگر را داشته باشند. به این معنی که افراد دیگر هم بتوانند اطلاعات آن را بخوانند.

۴. یکپارچه و یکدست باشد

با وجود این که اطلاعات مالی کسب و کارها از روش‌های مختلفی ثبت می‌شوند، اما برای بررسی باید به صورت یکپارچه باشند تا اطلاعات مفیدتری ارائه دهند.

بازار کار حسابدار مالی

در ایران می‌توان به صورت کاردانی (کارشناسی ناپیوسته) و کارشناسی پیوسته در این رشته تحصیل کرد. رشته حسابداری مالی در سال‌های اخیر به یکی از رشته‌های پرطرفدار تبدیل شده است. فارغ التحصیلان رشته حسابداری بازار کار بیشتری نسبت به فارغ التحصیلان رشته‌های دیگر در پیش روی خود دارند زیرا از یک موسسه کوچک تا موسسات صنعتی حداقل به یک حسابدار نیاز می‌باشد و در شاخه‌های زیر به عنوان کمک حسابدار‌، حسابدار و مدیر مالی می‌توانند به فعالیت بپردازند:

  •  حسابداری مالی (financial accounting): در کلیه شرکت‌های تجاری و موسسات خصوصی
  •  حسابداری صنعتی (cost accounting): در کلیه واحد‌های صنعتی و شرکت‌های تولیدی
  • حسابداری دولتی (Government Accounting): در کلیه واحد‌های دولتی
  • حسابداری مالیاتی (tax accounting): در کلیه ادارات دارایی
  •  حسابداری حقوق و دستمزد (payroll accounting) : در کلیه واحد‌های صنعتی و بزرگ
  • حسابداری انبار: در کلیه واحد‌های صنعتی و بزرگ
  • حسابداری پیمانکاری: در کلیه واحد‌های پیمانکاری

مزایای داشتن نرم افزار حسابداری مالی برای سازمان ها

نرم افزار حسابداری مالی در یک سازمان مدیریت عملکرد حسابداری و مالی سازمان را در راستای تهیه گزارشات درون و برون سازمانی تسهیل می نماید و اطلاعات لازم برای اخذ تصمیمات آتی مالی سازمان را مهیا می سازد.در مجموعه نرم افزارهای حسابداری پارسی مانی parsimony که همه آنها به نوعی تکمیل کننده زنجیره اطلاعات مالی سازمان می باشند، زیرا نرم افزار حسابداری مالی، صورت های مالی اساسی و یادداشت های همراه پایه ای ترین و برترین زیر سیستم های مجموعه نرم افزارهای حسابداری و مالی پارسی مانی parsimony می باشند.

حسابداری مالی و اهمیت آن


برای مشاوره و خرید نرم افزار حسابداری پارسی مانی parsimony با ما تماس بگیرید .

 

5/5 - (3 امتیاز)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها