چرخه حسابداری

چرخه حسابداری

چرخه حسابداری را بشناسید ، یک فرآیند چند مرحله‌ای است که در بخش حسابداری بسیاری از کسب و کارها وجود دارد. این چرخه یک گزارش دقیق از وضعیت مالی را در صورت‌های مالی به صورت خلاصه شده ثبت می‌کند تا اطلاعات دقیقی از فعالیت اقتصادی برای مدیران یا صاحبان کسب و کار وجود داشته باشد.در طی مراحل مختلف این چرخه، موسسات معاملات مالی خود را در یک روزنامه ثبت می‌کنند، جزئیات به دفتر کل منتقل می‌شوند، ورودی‌ها تحلیل شده و قبل از اینکه صورت‌های مالی تهیه شده و دفاتر دوره بسته شوند، از صحت تراز بودن حساب‌ها و بدون خطا بودن آن‌ها اطمینان حاصل می‌شود‌.

مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک کسب و کار چرخه حسابداری خود را کامل کند و در آن پیشرفت داشته باشد، به عوامل مختلفی مانند حجم معاملات، استفاده از نرم افزارهای حسابداری به روز و نوع کسب و کار بستگی دارد. به جای اینکه در پایان یک چرخه حسابداری دفاتر مالی بسته شوند و تمامی کارها به روز آخر منتقل شود، حجم کار را در طول دوره حسابداری پخش می‌شود تا در آخر نیز کار به اصطلاح سبک پیش برود.

هسته و سیستم محاسبه کننده در حسابداری و امور مالی هر کسب و کارها تحت یک مرکز اطلاعاتی در واحدهای اقتصادی باید تمام اطلاعات مالی مربوط به شرکت شناسایی کند و بعد از اندازه گیری آن ها جمع آوری و ثبت و دسته بندی کند. با توجه به معنی حسابداری که مترادف گزارشگری مالی است این اطلاعات به دست آمده تحت عنوان صورت های مالی در اختیار استفاده کنندگان از این اطلاعات مالی و حسابداری  قرار میگیرد.

این فرآیند به طور مستمر و دائم در دوره های مالی تکرار می شود و چرخه حسابداری را تشکیل می دهد و به همین اسم نامیده می شود.  چرخه حسابداری به عنوان یک عملیات گام به گام و به طور مستمر انجام می شود. زمانی که یک شرکت به حسابداری نیاز پیدا می کند می بایست برای تسهیل امور یک نرم افزار یا سیستم حسابداری تهیه کند تا بتواند اطلاعات حسابداری را در آن ثبت و نگهداری نماید. در اصل قبل از اینکه بخواهیم یک چرخه حسابداری در محل کسب و کار خود طراحی و تنظیم کنیم باید ملزومات آن را تهیه کنیم.

نرم افزار حسابداری در اصفهان
نرم افزار حسابداری در اصفهان

از مرحله اول که جمع آوری و تهیه اطلاعات مربوط به شرکت است تا مراحل نهایی چرخه حسابداری که بستن حساب است می تواند در یک هسته اطلاعاتی به کمک نرم افزارها و سخت افزارها ذخیره و به کار گرفته شود.

اگر هنوز نمی دانید چرخه حسابداری چیست به شما کمک خواهیم کرد آن را درک کنید. از نگاهی دیگر و با توجه به مطالب قبلی، چرخه حسابداری به فرآیند و عملیاتی می گویند که در یک واحد اقتصادی  برای ارزیابی عملکرد در سال مالی و بررسی وضعیت مجموعه در انتهای سال مالی صورت می گیرد. همه این مراحل تحت تاثیر استانداردهای حسابداری و قوانینی مالی و مالیاتی قرار دارد و بر اساس چهارچوب خاصی پیش می رود.

چرخه حسابداری یک سری عملیات حسابداری پیاپی است که در هر دوره مالی تکرار می­شود. به عبارت بهتر چرخه حسابداری قوانین و فرآیندهایی را نشان می‌دهد که مشاغل مختلف برای داشتن آمار و ارقام دقیق نیاز به استفاده از آن دارند.

هر چند ورود تکنولوژی به تمام بخش های زندگی انسان همه چیز را دستخوش تغییر کرده است، ورود تجهیزات و نرم افزاهای حسابداری چرخه حسابداری را نیز دچار تغییر کرده و روند آن را کمی جابجا کرده ولی چرخه حسابداری هنوز اعتبار گذشته را حفظ کرده است.در ادامه با این مقاله پارسی مانی parsimony همراه باشید تا بطور کامل مراحل چرخه حسابداری را بیامورید:

چرخه حسابداری چگونه کار می کند ؟

چرخه حسابداری مجموعه ای روش مند از قوانین است تا از صحت و انطباق صورت های مالی اطمینان حاصل شود. سیستم های حسابداری کامپیوتری و روند یکنواخت چرخه حسابداری به کاهش خطاهای ریاضی کمک کرده است. امروزه اکثر نرم افزارها چرخه حسابداری را کاملاً خودکار می کنند، که منجر به تجربه بهتر و خطاهای انسانی کمتر در ارتباط با پردازش دستی می شود.

در سیستم حسابداری باید کلیه اطلاعات مالی مجموعه شناسایی ، اندازه گیری ، ثبت و طبقه بندی شود و در قالب گزارش نهایی صورت های مالی در اختیار استفاده کنندگان قرار بگیرد تا بتوانند با استفاده از از گزارشات تصمیم گیری های لازم را اخذ کنند. فرایند عملیات حسابداری شامل یک سری عملیات حسابداری است که به صورت پیاپی در هر دئره مالی تکرار می شود به این روند چرخه حسابداری می گویند .

مراحل چرخه حسابداری عبارت است از:

  • جمع آوری اسناد و مدارک مثبته :

منظور همان فاکتور فیش و رسیدهای پرداخت رسیدهای بانکی و غیره می باشد.

  • تجزیه و تحلیل اسناد و مدارک مثبته :

منظور تجزیه تحلیل یا همان دو دو تا چهار تای یک حسابدار است که مثلا اگر رسیدی یا فاکتوری در دست دارد جهت چگونگی وغیره آن فکر می کند.

  • سند حسابداری :

پس از تجزیه و تحلیل حسابدار می بایست جهت ثبت های مربوطه به سند حسابداری رجوع کند که امروزه دراکثر ادارات در نرم افزارهای کا مپیوتری حسابداری انجام میگردد.

  • دفتر روزنامه :

سپس می بایست از روی سند حسابداری دفتر روزنامه که جزء دفاتر قانونی می باشد ثبت گردد. که این نکته قابل ذکر است دفتر روزنامه دقیقا همانند سند حسابداری می باشد.

  • دفتر کل:

بعد از ثبت دفتر روزنامه می بایست مانده هر حساب در دفتر کل که به صورت ریز هر حساب درآن گنجانده شده منتقل گردد.

  • دفتر معین :

بعد از دفتر کل نیز می باست هر کدام از حسابها که ریز دارند همانند بانک مثلا بانک ملی صادرات و….می بایست به صورت جزء وارد دفتر معین گردد.

  • مانده گیری از حسابهای دفتر کل :

در پایان سال مالی می بایست از تمامی حسابهای دفتر کل مانده گیری کرد.

  • تراز آزمایشی :

پس از مانده گیری از حسابهای دفتر کل می بایست به ترتیب خاصی که بعدا در سر فصلی تحت عنوان تراز آزمایشی توضیح داده خواهد شد کلیه حسابها گنجانده گردد. قابل ذکر است که تراز آزمایشی دو ستونی می باشد

  •  اصلاح حسابها :

در پایان هر دوره مالی و پس از ایجاد تراز آزمایشی یکسری اصلاحات می بایست در دفاتر مالی صورت گیرد. عمده این اصلاحات به استهلاک دارایی های ثابت همچنین مشخص نموده ذخیره مطالبات مشکوک الوصول و هزینه های اجاره و بیمه و حقوق هایی که بنا به دلایلی مثلا فراموشی حسابدار پرداخت نگردیده است می باشد.

  •  تراز آزمایشی اصلاح شده :

پس از انجام اصلاحات می بایست حسابدار تراز آزمایشی ای را طراحی نموده که کلیه اصلاحات نیز در آن قید شده باشد. که نام آن تراز آزمایشی اصلاح شده می باشد.

نرم افزار حسابداری در تهران
نرم افزار حسابداری در تهران
  • صورت سود و زیان :

نتیجه فعالیت هر شرکتی اعم از خدماتی بازرگانی و تولیدی از روی صورت سود و زیان مشخص می گردد که این صورت در هر واحدی به صورت متفاوتی با واحدهای دیگر می باشد.

  • صورت سرمایه :

صورت سرمایه نیز به ترتیب سرمایه اولیه و سپس اگر سرمایه گذاری مجددی وجود داشته باشد و همچنین برداشت نیز کسر می گردد ودر نهایت سود یا زیان طی سال مالی اضافه یا کسر می گردد تا میزان سرمایه در پایان دوره مشخص گردد. صورت سرمایه در تمامی واحدهای خدماتی بازرگانی و تولیدی معمولا به یک شکل می باشد.

  • ترازنامه :

بیلان یا ترازنامه به ۲ شکل طراحی می گردد که بعدا به صورت کامل توضیح داده خواهد شد .اما مهمترین آن ترازنامه به شکل T می باشدکه دارایی های در یک طرف ودر طرف دیگر مجموع بدهی ها و سرمایه درج می گردد که میبایست ۲طرف با یکدیگر بر اساس معادله حسابداری برابر وتراز باشد.

  •  بستن حسابهای موقت :

در هر شرکتی ۲ نوع حساب وجود دارد :حسابهای دائم و موقت. حسابهای موقت که در هر واحدی (خدماتی تولیدی و بازرگانی) متفاوت می باشد در پایان سال معمولا به حساب خلاصه سود (زیان ) بسته می شوند. البته در تمامی واحدها هزینه به عنوان حساب موقت می باشد.

  • تراز اختتامی :

قبل از بستن حساب های دائم می بایست لیستی از آن در صورت حسابی تحت عنوان تراز اختتامی تهیه گردد.

  • بستن حسابهای دائمی :

پس از بستن حسابهای موقت نوبت به بستن حسابهای دائم می رسد. عمده حسابهای دائمی شامل دارایی ها بدهی ها و سرمایه می باشد.

  • تراز افتتاحی در سال مالی جدید :

قبل از افتتاح حسابهای دائم درسال مالی جدید می بایست لیستی از آن در صورت حسابی تحت عنوان تراز افتتاحیه تهیه گردد.

  •  افتتاح حسابهای دائمی در سال مالی جدید :

تمامی حسابهای دائمی (دارایی بدهی سرمایه) با حساب تراز افتتاحی افتتاح میگردند.

چرا چرخه حسابداری مهم است؟

چرخه حسابداری یکی از مهم‌ترین بخش‌های حسابداری است که پیش‌تر نیز به اهمیت آن اشاره کردیم. وجود چرخه به حسابداران و افراد فعال در امور مالی برای ثبت و انجام امور حسابداری کمک می‌کند. در واقع چرخه حسابداری چک لیستی را برای حسابداران ایجاد می‌کند تا در آن از صحیح بودن امور خود اطلاع پیدا کنند. همان‌طور که در مثال بالا متوجه شدید، تمام درآمد در حساب نوشته خواهد شد. پس شرکت یا موسسه به راحتی می‌تواند از سود یا زیان خود آگاه شود. هم‌چنین وجود چرخه حسابداری باعث ایجاد یک صورت مالی بی نقص می‌شود.

نرم افزار حسابداری پارسی مانی parsimony در اصفهان تولید و عرضه شد . نرم افزار حسابداری پارسی مانی parsimony معدود نرم افزارهای حسابداری است که برای همه انواع کسب‌وکارها راهکار و نرم افزار اختصاصی ارائه داده است؛ نرم افزار حسابداری برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ، نرم افزار حسابداری شرکتی و نرم افزار حسابداری فروشگاهی و . . .

چرخه حسابداری


برای مشاوره و خرید نرم افزار حسابداری پارسی مانی parsimony با ما تماس بگیرید .

5/5 - (3 امتیاز)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محسن سیفی

نرم افزار حسابداری در اصفهان دارید؟

فائزه خدابخش

اطلاعات کاملی بود ممکنه در مورد نرم افزار حسابداری اصفهان توضیح بدید